středa 8. února 2017

Vývoj běžecké boty, kapitola 1

1.1  Průzkum


Kvalitní vývoj běžecké boty v minulosti začínal u průzkumu chodidel komunity, které je vyvíjená obuv určena.  Dnes je všechno výrazně „rychlejší“. Obchodní tlak na dodání 21. řady oblíbeného modelu je mnohdy bohužel výrazně větší, než vývojový požadavek na update současného stavu chodidel běžecké populace. Nicméně stále se i dnes najdou firmy a značky, které k vývoji přistupují zodpovědněji a snaží se mapovat stav chodidel běžecké populace. Malou „nevýhodou“ pro spotřebitele je fakt, že zohledněním nově získaných vědomostí se většinou může lehce změnit tvar nastupujícího modelu. Spotřebitel, který byl zvyklý na tvar, fit a mnohdy i velikost své oblíbené boty, může na nástupnickém modelu poznat výrazné rozdíly. Tohle je a může být nepříjemné pro všechny z vás, kteří si většinou kupujete nastupující modely svého oblíbeného modelu přes internet (kupovat si běžeckou botu přes internet je jako degustovat krabicové čúčo J).

Tvar chodidel je zásadním parametrem pro vývoj běžecké boty. Nesprávně zvolená šířka obuvi způsobuje řadu problémů, namátkou zmíním pálení plosek chodidel, otlaky malíčků, puchýře na ploskách chodidel, "stresování" příčné klenby úzkým svrškem,..., a v neposlední řadě také snížená životnost svršku. Každá bota je jen průmyslově vyráběným produktem, který se má přizpůsobit širokému spektru uživatelů. Proto je zásadní dobře a správně vyzkoušet každou botu v běžeckém obchodě, pod zatížením, které evokuje zatížení chodidel při běhu. 
Pokud budeme vybírat tréninkovou botu, jednoduše nazujte obě vybrané boty a pokuste se napodobit odrazovou fázi běhu. V této pozici je chodidlo pod maximálním zatížení a obsluha běžecké speciálky tak může sledovat 4 zásadní body. Správnému výběru boty se budeme věnovat na konci tohoto seriálu...

Jak tedy probíhá vývoj?

Reálně se na závodech, trénincích nebo v rámci různých běžeckých klubů a skupin provádí měření chodidel, většinou po výkonu. Při posledním měření, kterého jsem se účastnil, jsme získávali data od zhruba 900 běžců a běžkyň různého věku, pohlaví, výkonnosti, včetně dětí. Zakreslovali jsme tvar obou chodidel, měřili délku, šířku v místě příčné klenby, šířku v patě, výšku a obvod nártu, obvod kotníku, různé deformace a anomálie chodidel. Na základě tohoto měření jsme získali celkem reálný vzorek průměrného tvaru chodidel v daném období a na základě této metriky vznikl prototyp kopyta.

Poznámka pod čarou...

Při těchto měřeních si člověk uvědomí, jak moc jsme dnes manipulování moderním marketingem a příběhem o diagnostice běžeckého došlapu. Osobně způsob dnešní diagnostiky považuji za jeden z největších omylů v byznysu zabývajícím se běžeckou botou. Ano, velká část populace má různé disfunkce chodidel, velká část populace má lehkou formu pronace, ale minimum lidí má tak zásadní problémy, aby tyto lehké disfunkce řešili průmyslově implementovanou pronační podporou v konstrukci boty, která navíc „koriguje“ přechod z došlapu do odrazu u obou chodidel stejně, bez ohledu na reálné poškození u pravého, resp. levého chodidla. Chápu, byznys je byznys a proto moderní marketingový příběh o diagnostice běžeckého došlapu vyhrál nad reálným a „neviditelným“ vývojem. Moderní člověk v dnešní rychlé, klipovité a on-line době má tyto příběhy celkem rád. Prakticky je to podobné, jako když vyžaduji po svém lékaři s teplotou 37,2°C antibiotika…

1.2. Kopyto

Na základě prováděného průzkumu jsme zjistili průměrný tvar chodidel běžecké populace, průměrnou šířku v místě příčné klenby, průměrnou šířku v patě, průměrnou výšku nártu a průměrný obvod kotníku. Máme tedy data k výrobě prototypu kopyta, které v daném okamžiku odpovídá průměrnému stavu chodidel běžecké populace v daném místě. Máme také tvar stélky, od které se odvíjí konstrukce mezipodešví a podešví a také objem kopyta, na kterém se nyní mohou realizovat designéři se svými návrhy svršků. Podle zadání, které designéři dostanou od obchodu a marketingu (tito získávají zadání od maloobchodních prodejců, kteří mají získat feedback od spotřebitelů) se může nyní začít s návrhem běžecké boty.  Požadavky na vývoj podléhají hodně trendům a náladám spotřebitelům. Dříve byla hlavním požadavkem odolnost a trvanlivost. Dnes převládá lehkost, maximální funkčnost, prodyšnost a atraktivní design. Je potřeba si zde uvědomit, že některé parametry nelze kombinovat. Prodyšnost a lehkost se jen velmi těžce kombinují s odolnosti, pokud má být běžecká bota ještě maximálně funkční…


Příště: design svršku, design a konstrukce mezipodešve a podešve

2 komentáře:

  1. Super! Těším se na další díly seriálu :)

    S tou odolností, pravda že jsem četl o Inovejtech na netu spousty stížností na výdrž, v některých případech i to že boty nevydržely ani 400 km. Já bych rád přidal na opačnou stranu vah :) mám Race Ultra 270 a mám v nich cca 1100 km a pořád jsou v supr stavu. Už jsou z nich teda spíš silničky než trailovky, ale svršek pořád drží skvěle.

    Doufám, že Trail Talony co plánuju na jaro vydrží taky tak :)

    OdpovědětSmazat
  2. No to ja mam prave opacnu skusenost bohuzial prave s RU270 nemam ich ani rok cca mozno prave okolo 400+500 km uzivanych hlavne na lesnych chodnikoch. Podrazka teda este v pohode no prave zvrsok sa ako keby para a zaujimave ze na skoro rovnakych miestach na oboch topankach.. v mieste ohybu spicky nalavo aj napravo pri tej gumenej ochrane prstov...

    OdpovědětSmazat