Koncem roku 2008, tedy v době, kdy jsme začínali s výhradním zastupováním anglického Inov-8 v ČR a na Slovensku, jsem zveřejnil první recenzi tehdejší novinky x-talonu 212. Za těch bezmála 5 let, kdy se tato bota vyrábí se stala celosvětovým bestsellerem a posunula značku Inov-8 na výsluní v segmentu výkonnostních běžeckých bot. Běhy do vrchu, krosy, orientační běhy, offraody, canicrossy, všechny možné "obstacle races" jako Spartan, Tough Mudder, Tough Guy, Bahňák, atd., tady všude si x-talon 212 vybudoval výsadní pozici pro svou bezkonkurenční funkčnost. Pět let je ale poměrně dlouhá doba a proto je potřeba inovovat také tuto funkční legendu.
Vždycky jsem býval člověk konzervativnější povahy, když jsem si měl vybrat nějakou barvu, většinou jsem skončil u černé. Kolegové grafici pro mně připravili stupnici všech odstínů černé barvy s názvoslovím "sváteční, kostelová, večerní, zahradní, pracovní, temně černá, luxusní černá, brilantní nebo omšelá černá", atd. Když se mi pak poprvé dostala do rukou inovovaná verze x-talonu 212 s ostře modrou a oranžovou barvou, protáhl se můj obličej do kysela. Naštěstí je základ černý :-) Osobní dojmy stranou, design je dnes důležitým faktorem, jde se testovat.
Hned po nazutí prvního testovacího vzorku bylo patrné, že je zvýšena pevnost svrškového materiálu. Konstrukce svršku zůstala stejná jako u předchozí verze s jedinou změnou, svršek je opatřen DWR zátěrem, který řeší dočasnou voděodolnost. Ranní rosa, lehký deštík nebo sníh, přesně pro tyto potřeby je zde tento zátěr. Nečekejte zde voděodolnost membrány, takže při proběhnutí prvního potoka budete mít nohy ještě v suchu, s každým dalším se ale už vlhkost dostává dovnitř. Nicméně zůstala zde výborná prodyšnost a nenasákavost materiálů, takže co nateče dovnitř, jde okamžitě ven. Rozhodně zde, zejména pak do zimního počasí, doporučuji ponožky s vyšším obsahem vlny, která i v případě totálního promočení, dobře drží tepelný komfort. Sympatickou změnou bylo u tohoto prvního testovacího vzorku šněrovadlo. Namísto tradičního kulatého zde bylo použito ploché šněrovadlo, které jednak nemá tendenci rozvazovat se, a hlavně netlačí tolik na nárt.
První změnou zásadnějšího charakteru prošla mezipodešev. Zůstal zachován sklon 6mm, který je podle mého názoru na tuto botu a její použití naprosto dokonalý. Nově je mezipodešev vstřikována, takže můžete očekávat malinko povýšenu propriocepci, lepší čtení probíhaného povrchu a pohodlí. Pochopitelně je potřeba upozornit, že při probíhání kamenitého podkladu, budete více vnímat povrch a proto pozor při použití na delších horských bězích, kde se můžete setkat s těžkým kamenitým seběhem. Tato bota je "offroadová královna" na měkčím podkladu a do tvrdého horského prostředí se rozhodně více hodí koncept Trailroc. Mezipodešev je také lehce tvarově upravena, ale tuto změnu pravděpodobně vůbec nepoznáte. Na vnitřním (klenba) i vnějším středu mezipodešve jsou nově nalepeny malé díly kontaktní pryže, která má jen ochránit chodidla proti proražení mezipodešve při došlapu na klacek nebo kámen. V žádném případě nemá funkci nějaké pronační podpory! Jedná se skutečně jen o doplnění plochy podešve a předpokládám, že tento doplněk hodně uvítají orienťáci a všichni vyznavači offroadového běhu.
Další výraznou a viditelnou změnou byla barva podešve. Tato jedovatá modrá měla doladit design boty. Směs podešve se nezměnila, stále zůstává poměrně měkká, kontaktní a na omak připomínající lezečku. Lehce se upravila pouze špička podešve, která se lepí poměrně vysoko na špičku svršku, kde zároveň slouží jako ochrana proti různým nakopnutím při běhu v terénu. Nově je zde menší plocha této špičky, která se mnohem lépe a stabilněji fixuje na špičku svršku.
Tato první šarže testovacího vzorku (obrázky nahoře) se po dvou měsících testů doladila do konečné podoby, která aktuálně přichází na trh. Jaké úpravy zde tedy můžete čekat (obrázky dole)?
1. u podešve jsme se vrátili k tradiční černé barvě (hurá). Přece jen má lepší otěruvzdornost a kontaktní vlastnosti. A v neposlední řadě, černá je přece jenom černá, že jo.
2.šněrovadlo - zejména kvůli designu se sem vrátilo kulaté šněrovadlo (škoda). Hezké ale je.
3. některé díly svršku byly na první verzi vzorku jen nažehleny, případně nalepeny. Na finální průmyslové verzi se pak vrátily také švy, které výrazně zvyšují živostnost svršku
Jak už bylo řečeno výše, zásadní změnou prošel hlavně design. Nakonec i "asociál" mého typu si zvykl na tuto barevnost a dokonce se mi bota teď, po zašpinění docela líbí. Kdo jste už 212ku někdy měli, určitě vyzkoušejte i novou verzi, stojí to určitě za to. Kdo z vás ještě neměl tu čest, rozhodně neváhejte. U této boty jednoznačně poznáte DNA inovejtu. Přesnější krosovou botu budete na trhu jen těžko hledat. Ať vám všem dobře slouží!
A kam s touhle botou? Jednoznačně nejlépe se cítí v těžkém měkkém terénu. Čím těžší a měkkčí bude podložka, tím lépe se zde bude tato bota cítit. Výborné vlastnosti můžete čekat na měkkých lesních cestách, čím více se budete pohybovat po tvrdém podkladu (asfalt), tím dříve opotřebujete podešev. Osobně to vidím na 85-90% měkký povrch, 10-15% tvrdý povrch.
Dobrý den, mám Race Ultra 270.
OdpovědětVymazatPomalu se mi rozpadaji.
Co by jste mi doporučili jako nahradu?
Ještě mám RoadClaw 275. Ty používám na asfalt,tvrdší povrchy a když je sucho.
Obojí používám na treninky.
A ty Race Ultra 270 občas na krosové závody.
Chci zkusit i nějaký orientak.
Nejsem primárně běžec, ale lyzar klasik. Takže především trenuji.
Děkuji za radu